BDO to Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Sprawdź, kto jest zobowiązany do rejestracji w BDO, a kto jest zwolniony z tego obowiązku. Dowiedz się, jakie są konsekwencje braku rejestracji w BDO, jak zarejestrować się krok po kroku i ile trzeba za to zapłacić. W artykule przygotowaliśmy najważniejsze informacje dotyczące BDO.
BDO, znane również jako Baza Danych Odpadowych, to rejestr publiczny utworzony w 2018 roku, który zawiera listę przedsiębiorstw wytwarzających odpady. BDO stanowi część systemu ochrony środowiska. Przedsiębiorcy i inne organizacje są zobowiązane do zarejestrowania się w BDO oraz regularnego przesyłania raportów do bazy danych odpadów.
Obowiązek zarejestrowania się w BDO dotyczy wszystkich podmiotów, które:
Zgodnie z przepisami prawa właśnie te wymienione podmioty są zobowiązane do rejestracji w BDO, prowadzenia rejestru odpadów i składania corocznych sprawozdań do BDO za pomocą dedykowanego systemu teleinformatycznego dostępnego online.
Celem utworzenia bazy danych dotyczącej odpadów (BDO) jest uszczelnienie systemu zarządzania nimi, wzrost skuteczności zwalczania nielegalnych praktyk i dzikich wysypisk, a także poprawa wskaźników recyklingu. Dzięki tej platformie użytkownicy mogą elektronicznie spełniać obowiązki związane z ewidencją i raportowaniem, co umożliwi kompleksowe gromadzenie i zarządzanie informacjami na temat odpadów.
Najważniejsze korzyści wynikające z wprowadzenia bazy danych dotyczącej produktów, opakowań oraz gospodarki odpadami (BDO) obejmują między innymi:
Przepisy dotyczące ochrony środowiska oraz raportowania odpadowego przewidują różne sankcje, zarówno finansowe, jak i pozafinansowe, dla podmiotów, które nie przestrzegają przepisów dotyczących rejestracji, prowadzenia ewidencji i składania sprawozdań w BDO.
Kara od 5 000 zł do 1 mln zł może być nałożona przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w przypadku prowadzenia działalności bez wymaganego wpisu do Rejestru BDO lub też w sytuacji, kiedy przedsiębiorcy nie umieszczają wymaganego numeru rejestrowego BDO na dokumentach związanych z prowadzoną działalnością (dotyczy to przedsiębiorców, którzy są zobowiązani do uiszczenia opłaty rejestrowej).
Sankcje w postaci grzywny w wysokości od 100 zł do ponad 1 mln zł lub kary aresztu mogą być wymierzone przez sądy w sytuacji, gdy podmioty nie składają wniosku o wpis do Rejestru BDO, w przypadku niezłożenia wniosku o zmianę wpisu w BDO, za brak wniosku o wykreślenie z rejestru BDO, w przypadku złożenia wniosku niezgodnego ze stanem faktycznym, za naruszenie obowiązków sprawozdawczych i ewidencyjnych, za nieprzechowywanie danych przez określony czas, niedostarczenie dokumentów i danych, do których zobowiązuje ustawa, a także za brak posiadania potwierdzenia wygenerowanego z BDO w trakcie transportu odpadów.
Nierejestrowanie się w BDO w dniu rozpoczęcia działalności związanej z obrotem odpadami oraz opóźnienie w składaniu sprawozdań BDO mogą, choć niekoniecznie muszą, skutkować sankcjami finansowymi. W każdym przypadku organy kontrolne badają indywidualne okoliczności i przyczyny nieprzestrzegania nałożonych obowiązków. W praktyce zdarzają się sytuacje, gdzie sądy uznają nałożone kary za nieuzasadnione, zwłaszcza gdy podmiot pomimo braku rejestracji w BDO prowadził gospodarkę odpadami i ewidencję zgodnie z przepisami ustawy o odpadach (sygn. akt IV SA/Wa 2529/19). Jednak, aby uniknąć konieczności dowodzenia swojej racji przed sądem, zaleca się odpowiednio wcześnie dokonać rejestracji w BDO i terminowo składać sprawozdania.
Zgodnie z art. 50 ust. 1 ustawy o odpadach do rejestracji w BDO (Baza Danych Odpadowych) zobowiązani są przedsiębiorcy opisani poniżej.
Choć rejestracja i raportowanie do BDO są obligatoryjne niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa oraz zakresu jego działalności, istnieje szereg zwolnień z BDO, zarówno całkowitych, jak i częściowych, które przeważnie dotyczą mikro, małych i średnich firm, których działalność nie obejmuje wytwarzania niebezpiecznych odpadów.
Rozporządzenie to obejmuje 46 grup odpadów, m.in. odpady organiczne, gruz betonowy, odpady ceramiczne, drewno, szkło, tworzywa sztuczne, resztki po opakowaniach, wybrane odpady niebezpieczne jak baterie zawierające rtęć, opakowania po farbach czy lakierach do włosów itp.
Szczegółowa analiza przepisów zawartych w rozporządzeniu jest zatem niezbędna przed podjęciem decyzji o rejestracji lub zwolnieniu z niej w BDO. Dodatkowe wyjaśnienia można uzyskać również podczas szkoleń i warsztatów dotyczących sprawozdawczości w BDO, podczas których uczestnicy mogą otrzymać indywidualne konsultacje i odpowiedzi na pytania.
Urząd Marszałkowski ma 30 dni na rozpatrzenie Twojego wniosku rejestracji w BDO i przydzielenie numeru BDO dla Twojej firmy. Ten czas może być skrócony lub wydłużony, zależnie od liczby zgłoszeń i wniosków w BDO, które aktualnie musi rozpatrzyć odpowiedni urząd.
Powiadomienie o nadaniu numeru BDO zostanie przesłane do Ciebie elektronicznie, tj.:
Dokonaj opłaty rejestrowej BDO na konto właściwego urzędu marszałkowskiego, w następujących kwotach:
Jeśli prowadzisz działalność podlegającą rejestracji w Rejestrze BDO w więcej niż jednym obszarze, uiszczasz jedną opłatę rejestrową.
Od 1 stycznia 2020 roku firmy, które wytwarzają odpady i nie posiadają rejestracji w Rejestrze BDO, nie będą mogły przekazać tych odpadów np. odbiorcy. Dodatkowo, nie będą miały możliwości wystawienia elektronicznej karty przekazania odpadów, a dotychczasowa papierowa karta przekazania odpadów przestanie być akceptowana.
Mikroprzedsiębiorcą jest taki przedsiębiorca, który w przynajmniej jednym roku spośród dwóch ostatnich lat obrotowych spełnił łącznie następujące warunki:
Po uiszczeniu opłaty rejestracyjnej w BDO, należy ją corocznie odnawiać. Opłatę roczną za prowadzenie rejestru BDO należy uiścić do końca lutego każdego roku na konto właściwego urzędu marszałkowskiego. Wysokość opłaty rocznej w BDO jest identyczna jak opłata uiszczona podczas rejestracji w BDO i wynosi:
Należy pamiętać o aktualizacji danych w BDO, np. w przypadku zmiany adresu prowadzonej działalności. Masz na to 30 dni od dnia, w którym zmiana została dokonana.
W przypadku zmiany informacji zawartych w Rejestrze BDO lub zakresu prowadzonej działalności, który wymaga aktualizacji wpisu do Rejestru BDO, konieczne jest powiadomienie właściwego urzędu marszałkowskiego. Można to zrobić za pomocą elektronicznego formularza aktualizacyjnego dostępnego na indywidualnym koncie w Rejestrze BDO. Masz na to 30 dni od dnia, w którym zmiana nastąpiła.
Prawidłowe przygotowanie odpadów do odbioru ma kluczowe znaczenie dla sprawnej obsługi oraz bezpieczeństwa zarówno dla klientów, jak i dla firm zajmujących się ich utylizacją. Odpowiednie postępowanie z odpadami nie tylko przyspiesza proces ich odbioru, ale również minimalizuje ryzyko związane z ich transportem i przetwarzaniem. Dlaczego warto przygotować odpady zgodnie z zaleceniami? 1. Zwiększenie efektywności i […]
Zużyty sprzęt elektroniczny staje się dziś jednym z najszybciej rosnących rodzajów odpadów, odpowiedzialne gospodarowanie elektrośmieciami ma zatem kluczowe znaczenie dla ochrony środowiska i zgodności z przepisami prawa.